România printre puținele țări cu scăderi constante ale tinerilor cu studii superioare și rata mare de abandon școlar în primul an de facultate.
Sursa poza si informatii: biziday.ro
Într-un context global în continuă schimbare, România se confruntă cu o provocare semnificativă în domeniul educației superioare, după cum relevă raportul recent "Educația pe scurt 2025" publicat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Importante Statistici și Concluzii
Conform analizei OCDE, ponderea tinerilor români cu studii superioare a scăzut de la 26% în 2019 la 23% în 2024. Această tendință plasează România printre puținele țări europene unde nivelul de absolvire terțiară nu a crescut.
Un aspect îngrijorător îl reprezintă numărul mare de studenți care părăsesc universitatea după primul an – 21%, mult peste media de 13% a OCDE. Acest fenomen indică o problemă sistemică în rata de retenție a studenților în învățământul superior din România.
Tineri Decuplați de la Educație și Piața Muncii
Un alt punct critic identificat este procentul ridicat de tineri români, cu vârste între 15 și 19 ani, care nu sunt înscriși în orice formă de educație, atingând 32%, față de media OCDE de 16%. Acest lucru poate influența pe termen lung piața muncii din România, având în vedere că 22% dintre tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani nu sunt nici angajați și nici nu urmează vreo formă de pregătire.
De asemenea, tinerii între 25 și 34 de ani fără studii liceale au un risc ridicat de a rămâne în afara forței de muncă, cu 18% fiind șomeri și 45% nici măcar nu caută activ să se angajeze.
Investiții și Provocări în Sistemul Educațional
Chiar dacă România investește mai mult în educația terțiară, peste zece mii de dolari pe student, comparația cu media OCDE de 15 mii de dolari arată o diferență semnificativă. Pe lângă investițiile financiare, țara se confruntă și cu o lipsă de personal didactic. Procentul posturilor neocupate este de 1,9%, iar 2% dintre profesori nu sunt complet calificați.
Un lucru pozitiv este faptul că, în România, profesorii din gimnaziu câștigă cu 14% mai mult decât alți absolvenți de studii superioare, un contrast semnificativ față de celelalte state OCDE unde profesorii câștigă de obicei mai puțin.
Raportul OCDE face lumină asupra unor aspecte critice ale educației din România și sugerează necesitatea unor măsuri urgente pentru a îmbunătăți aceste statistici îngrijorătoare. Într-o lume globalizată, investiția în educație nu este doar o cheltuială, ci un pilon fundamental pentru dezvoltarea economică și societală pe termen lung.