o iluzie creată de adresă? Avram Iancu și Generală nr. 1 în centrul dezbaterilor.
Sursa poza si informatii: bistriteanul.ro
În Bistrița, unele școli de prestigiu, precum Școala Gimnazială „Avram Iancu” și Școala Gimnazială nr. 1, se confruntă cu supraaglomerarea claselor, în timp ce alte unități de învățământ rămân cu săli de clasă neocupate. Cauza principală a acestei situații este fenomenul „flotantul”, prin care părinții își înscriu copiii la școli din alte zone decât cea de domiciliu, folosind vize de flotant.
Supraaglomerarea școlilor „vedetă”
La Școala Gimnazială „Avram Iancu”, numărul de elevi a crescut constant în ultimii ani. Dacă în 2021 erau 921 de elevi, anul acesta s-a ajuns la 1.075, ceea ce a dus la formarea a șase clase suplimentare. Din cauza lipsei de spațiu, unele clase de a III-a și a IV-a funcționează în două schimburi, iar cursurile se desfășoară și în spațiile Centrului pentru Tineret al Primăriei Bistrița (CETIN), care nu oferă condiții optime pentru educație.
Și Școala Gimnazială nr. 1 se confruntă cu o situație similară. Cu 1.431 de elevi, toate spațiile școlii sunt ocupate, inclusiv sălile destinate profesorilor și laboratoarele de fizică și chimie, care au fost transformate în săli de clasă. Deși nu a fost necesară solicitarea de spații suplimentare, clasele sunt supraaglomerate, cu efective de 29-32 de elevi.
Cauza: Fenomenul „flotantul”
Fenomenul „flotantul” se referă la înscrierea copiilor la școli din alte zone decât cea de domiciliu, prin utilizarea vizei de flotant. La Școala Gimnazială nr. 1, dintre cei 163 de elevi din clasa pregătitoare, 90 au domiciliul în alte zone decât cea de circumscripție. La „Avram Iancu”, dintre cei 142 de elevi din clasa pregătitoare, 76 au domiciliul în alte zone.
Acest fenomen duce la supraaglomerarea școlilor „vedetă” și la creșterea numărului de clase, în timp ce alte școli rămân cu săli de clasă neocupate. De exemplu, Școala Gimnazială „Unirea” are sălile de clasă goale, deoarece elevii din zonă preferă să se înscrie la alte școli, considerându-le mai bune.
Soluții propuse
Pentru a rezolva această problemă, este necesară extinderea spațiilor școlare și o mai bună gestionare a înscrierilor, astfel încât să se asigure un echilibru între numărul de elevi și capacitatea școlilor. De asemenea, autoritățile ar trebui să monitorizeze și să reglementeze mai strict fenomenul „flotantul”, pentru a preveni supraaglomerarea anumitor unități de învățământ și pentru a asigura condiții optime de învățare pentru toți elevii.